Afrikanske kvinder i instruktørstolen

25. november 2011

På tirsdag kan du se 14 kvinders personlige fortællinger fra Sierra Leone på filmlærredet

Husets biograf afholder reception for 14 kortfilm tirsdag med vin og snacks. I to måneder har kvinder fra Sierra Leone optaget deres egen hverdag, mens de sideløbende har modtaget undervisning som filminstruktører.

Bag projektet står leder og journalist, Anni Lyngskær, i samarbejde med Trine Berg, uddannet i medievidenskab og frivillig i Foreningen Retro. De afrikanske instruktører har selv stået for både optagelserne og redigeringen af filmene, men Anni og Trine har hjulpet dem med at føre musen:

”Projektet er blevet til af to grunde. For det første for at lære kvinderne at fortælle deres egen historie til deres nærmiljø og dermed styrke deres selvtillid. Og for det andet for at fortælle historier, som ikke er lavet med den hvide mands øjne”, siger Trine Berg.

Normalt arbejder kvinderne som skræddere i et kollektiv, hvor de syr tøj, der bl.a. bliver solgt til Danmark. De sidste par måneder har den stået på filmundervisning oveni. Resultatet er blevet til 14 unikke kortfilm, hvor kvindernes stolthed over deres uddannelse og rolle som forsørgere skinner igennem.

Spilletiden pr. film er fem minutter og efter visningen vil der være plads til hygge og snak. Filmene kan du fremover se på Kristeligt Dagblads hjemmeside.

Sted: Husets biograf
Tid: Tirsdag d. 29. november kl. 19.30